Graffitifjerning

Vi er spesialister på fjerning av graffiti fra tog.

Vi har lang erfaring og høy kompetanse på å fjerne graffiti og tagging.

30 år med graffitifjerning

Egen graffitiavdeling

Strenge krav til kvalitet og sikkerhet

24/7

Beredskap for togkunder

30 år med graffitifjerningavdeling

Agilias graffitiavdeling kan føre sine røtter tilbake til Lillehammer OL i 1994. Frykten for at graffiti skulle skjemme togsettene under OL, førte til at NSB opprettet en egen fagavdeling for graffitifjerning. Fagkompetansen som er bygget opp gjennom disse årene har vi fortsatt med oss selv om Agilia i dag er en frittstående bedrift. I dag fjerner vi graffiti fra både togmateriell, bygninger og utstyr.

Strenge krav til kvalitet

Å fjerne graffiti på tog stiller strenge krav til kvalitet, dokumentasjon og sikkerhet. Dersom lakken på et tog blir skadet kan kostnadene bli store, og i verste fall kan det gi redusert levetid for togmateriellet. Vi har utviklet kompetanse og metoder som er skånsomt for ulike typer underlag. Vi har et tett samarbeid med vår kjemileverandør for å utvikle skånsomme rensemidler.

Hvordan fjerne tagging

Bruk av feil utstyr og kjemikalier ved graffitifjerning kan ødelegge underlaget for alltid. For å unngå skader på både mennesker, miljø og bygninger, er det viktig å bruke folk som vet hva de gjør. Våre ansatte har jobbet med graffitifjerning i mange tiår, og har kunnskapen og erfaringen man trenger for å fjerne tagging på mange ulike underlag — på en effektiv og skånsom måte. Vi vet hvordan man fjerner selv de vanskeligste malings- og lakkblandingene.

Fjern gaffitien raskt

Det er veldig viktig at lakk og maling blir fjernet så fort som mulig etter at det er påført. Sitter det for lenge, er den vanskeligere å få vekk.

Vi dokumenterer også ved å ta bilder av alt som vi fjerner. Graffiti er å anse som hærverk og skade på andres eiendom. Vi kan bistå kunden i dialogen med Politiet dersom kunden politianmelder hærverket.

Graffiti removal from trains requires the right level of expertise, quality, documentation, and attention to HSE. If the surface of a train carriage is damaged, the costs can be substantial and in the worst case, can result in a reduced service life of the train. We have graffiti removal methods tailored to rolling stock, as well as other types of surfaces.


Agilia’s graffiti division dates back to the 1994 Winter Olympics in Lillehammer, when it was feared that graffiti would be an eyesore on trains during the Olympics. In response to this concern, the national train service operator NSB created a separate division for graffiti removal. Today, Agilia is an independent company, and we remove graffiti from trains, buildings and equipment.